Het onderwerp zat al langer in het hoofd van Ben-Michaël. Hij komt het vaak tegen bij zijn gezelschap George en Eran Producties, maar eigenlijk in de hele theaterwereld. “Er is een enorme maatschappelijke spanning op wat je wel en niet kunt zeggen. Theo Maassen zei eens dat het werk van de komediant – waar ik ons als theatermakers die veel met comedy doen, ook even onder schaar – hetzelfde is als dat van een masseur, op een maatschappelijke manier. Je gaat naar de pijnlijke plek en drukt daar. Dan krijg je nog meer last, maar uiteindelijk levert het ontspanning op. Op dit onderwerp zit nog heel veel spanning, dus drukken wij daar nu. In de theatertent merk je uiteindelijk de ontspanning, omdat we het er in ieder geval over kunnen hebben samen.”
Dat is ook het doel van de voorstelling: mensen aan het denken zetten en het gesprek aanjagen. “Ik heb hele goede argumenten die waar zijn, maar Jonata heeft ook hele goede argumenten die waar zijn. Wij zijn niet de scheidsrechters van goed of slecht. Bij het publiek ontstaat vaak kortsluiting. Je ziet ze denken: Wat vind ik er eigenlijk zelf van? En dan gaan ze na de voorstelling ook echt met elkaar, en ons, in gesprek.”
In die gesprekken, en in de voorstelling gaat het niet alleen over wat wel en niet mag, maar ook wanneer. “Wat is het verschil met elkaar niet kennen? Kun je bij vrienden verder gaan dan bij kennissen, of in de kantine op je werk? En bij hoeveel procent van gekwetsten binnen een groep moet je veranderen? Als één iemand het niet fijn vindt, of moet het echt over twintig procent gaan? Dat hangt allemaal heel erg met elkaar samen.”