Na de opdracht is het tijd voor dezelfde stellingen als die we voorafgaand aan de aflevering hebben besproken. Waar vooraf veel twijfel ontstond, vindt bijna iedereen de privacy van daders nu wel belangrijk. Ook wordt er veel gediscussieerd over hoe veel en wat voor soort informatie journalisten moeten delen. Zijn ze bij grote gebeurtenissen verplicht om ieder moment van de dag verslag te doen? En wanneer is een gebeurtenis dan groot genoeg?
Hoewel de leerlingen continu online zijn, hadden velen weinig over de onderwerpen uit de masterclass nagedacht. “Het heeft me aan het denken gezet over de invloed van de media, waar ik me hiervoor nog niet van bewust was,” zegt een leerling. “Ik vond het apart om te zien hoe media omgaan met privacy en dat dat een leven van iemand op zijn kop kan zetten, hoe ver dat kan gaan,” benoemt iemand anders. Tim Haars, ambassadeur van het Beholders festival benadrukt: “Geen leerling die hier wegloopt zonder iets geleerd te hebben.”
Maar waarom is het zo belangrijk dat tieners hier meer over leren? Rowan Olierook legt uit: “Als jongeren kritisch naar media en het proces van medialogica leren kijken en hier goed mee omgaan, hebben ze de mogelijkheid om zichzelf te beschermen tegen mogelijke bedreigingen en gevaren die binnen het proces van medialogica ontstaan. Omgaan met deze risico’s, als desinformatie, over-versimpeling van beelden en woorden en besluiten nemen op basis van een verkeerd geïnformeerde publieke opinie, is in deze tijd erg belangrijk.”
Dat vinden de leerlingen ook: "Het is juist voor ons tieners belangrijk om hier meer over te leren, omdat we zo veel met media bezig zijn."