Met de Dag van Empathie wil Stichting Nederland Wordt Beter in samenwerking met Pakhuis de Zwijger zorgen voor meer respect, begrip en empathie tussen de verschillende groepen in de Nederlandse samenleving.
Er waren twee aanleidingen voor Jerry Afriyie en zijn Stichting Nederland Wordt Beter om de Dag van Empathie te gaan organiseren in 2012. In 2011 startte Afriyie met anderen de campagne Zwarte Piet is Racisme, als antwoord op de raciale stereotypering binnen het sinterklaasfeest. De reacties die hij kreeg waren die van onbegrip: mensen begrepen niet hoe het voelde om gediscrimineerd te worden. Zo zegt Afriyie: "Mensen zeiden letterlijk, ik ben niet zwart dus ik kan niet met je meevoelen."
De tweede aanleiding was dat Afriyie merkte dat veel Nederlanders moeite hadden om aandacht en respect voor de Nationale Herdenking op 4 mei op te brengen. Het groeiende sentiment in zijn omgeving was dat er vooral aandacht is voor slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog als het om herdenken gaat, buitenproportioneel veel in vergelijking met bijvoorbeeld slachtoffers van de slavernij. "Ik begrijp deze kritiek," zegt Afriyie, "maar vaak ging het gepaard met antisemitische uitspraken."
"Dat raakte me diep. Het is een geschiedenis die we nooit mogen vergeten zodat we die niet gaan herhalen." Afriyie constateerde: ons empathisch vermogen is zoek. De Dag van Empathie was geboren.