Stel je even voor.
‘Mijn naam is Ruben Boyd, 24 jaar, ik woon in Amsterdam-Noord. Ik ben bezig met het afronden van mijn master in Artificial Intelligence aan de VU. Daarnaast ben ik voorzitter van De Focus, een wetenschapsjournalistiek platform waar studenten hun scripties omschrijven tot leesbare artikelen. Het was eerlijk gezegd geen weloverwogen beslissing om Human te liken op Facebook. Ik zag de pagina bij toeval langskomen en de beschrijving deed wat met mij. Nieuwe perspectieven bieden, om het hoofd vragen en het hart raken. Dat is ook wat ik zelf graag doe.’
Op welke manier bied jij nieuwe perspectieven?
‘Ik schrijf artikelen en essays, waarin ik probeer om de actualiteit in een nieuw daglicht te zetten of mensen een spiegel voor te houden. Afgelopen jaar heb ik een essaywedstrijd van de VU gewonnen, waarin ik inging op polarisatie en democratie. Polarisatie wordt vaak geschetst als iets negatiefs, en bepaalde politici als populisten. Ik zette uiteen waarom alle politici in ons representatieve systeem in essentie populist zijn en waarom polarisatie steevast op het menu staat bij elke verkiezingsronde. Kort gezegd: Ik vind vrijheid van denken heel belangrijk. Daarom zouden we alle perspectieven inhoudelijk moeten belichten in plaats van demoniseren. Slechte redeneringen vallen dan snel genoeg door de mand.’
Bij Human maken we veel documentaires. Waarover zou jij nog graag een documentaire willen zien?
‘Wat echt nog mist in televisieland is een in-depth documentaire over hoe onze democratie nu eigenlijk werkt. Waar het vandaan is gekomen; hoeveel macht de burger nou echt heeft; onderzoek naar de invloed van achterkamertjes, de EU en internationale lobbyisten. Er wordt zo makkelijk met lof gesproken over onze regeringsvorm - haast op zo’n manier dat er geen kritiek mogelijk is. Ik vind dat zonde. Ook al werkt ons systeem prima, processen kunnen altijd beter. Voor een democratisch land weet het gemiddelde persoon verdomd weinig van de instituten en mensen die hem besturen. Willen we dat de Europese bevolking het geloof in democratie behoudt, dan moeten we een stuk transparanter te werk gaan. Een goede objectieve documentairereeks zou daaraan bijdragen.’
Je bent een Millennial. Van jouw generatiegenoten weten we dat ze steeds minder televisiekijken. Hoe komt dat?
‘Ik denk voornamelijk doordat het televisie-aanbod karig is en er eindeloos herhaald wordt, Tv-kijken past niet goed binnen de meer flexibele levensstijlen die we hebben. Bovendien kun je tegenwoordig alles op je telefoon kijken waar en wanneer je maar wilt. Ik kijk zelf geen tv meer, omdat ik populaire media doorgaans erg laagdrempelig en geestdodend vind. Op het internet kan ik zelf precies selecteren wat ik wil kijken om meer te leren over de wereld. Daar zie je direct wat anderen ervan vinden en waarom. Millenials vormen een hele belangrijke doelgroep, maar tegenwoordig wordt te veel informatieverspreiding gedreven door winst en reclame. De markt heeft de media eigenlijk langzaam maar zeker overgenomen. Een slechte ontwikkeling, omdat de gemiddelde burger zijn tijd voornamelijk aan kattenfilmpjes en sponsored content besteedt en Facebook wordt gezien als voornaamste informatiebron. Inhoud brengen, een aanval op het triviale - daar is de publieke omroep voor nodig.’
Wat moeten we doen om te voorkomen dat je ons ontvolgt?
‘Niet worden zoals de rest in de hoop dat jullie meer bezoekersaantallen krijgen. Probeer jullie product en niche uit te bouwen tot zoiets sterks dat jullie stijl andere zenders of opiniemakers beïnvloedt. Niet andersom. Zodra ik niet-ironische click-bait artikelen op jullie platform zie ben ik weg.’