‘Pak allemaal je telefoon’ - ‘YEAH’, klinkt het - ‘en google Egypte. Wat zien jullie als eerst?’. Vakantieaanbiedingen komen voorbij bij de één. Bij de ander staat Wikipedia bovenaan, terwijl weer een ander nieuws krijgt voorgeschoteld of het reisadvies van Buitenlandse Zaken. ‘Ik wist niet dat Google bij iedereen anders is!’, roept een van de tweedeklassers uit.
We zijn op het St.-Antoniuscollege in Gouda, waar zeventig 2-havo-leerlingen vandaag worden bijgespijkerd over nepnieuws en de manier waarop de publieke opinie tot stand komt. We moeten ten slotte continu informatie verwerken. Hoe houden we stromen van feiten die onze meningen voeden, zuiver? ‘Dat gaan we onderzoeken’, kondigt Olierook, journalist bij Human, aan. Samen met collega Hansje van de Beek leidt ze de les.
Gewapend met groene (eens) en rode kaartjes (oneens) ontstaat debat. Moet het bijvoorbeeld vermeld worden als een foto bewerkt is? Dat ligt eraan wat je onder bewerken verstaat, zegt één van de dertienjarigen. Een meisje met een beugel, haar haar strak naar achter, vraagt zich hardop af: ‘Wie boeit het nou of ik een filter over over mijn foto heen zet of niet?’ Haar klasgenoot reageert: ‘Ja, maar wat als er een kleine bosbrand is en op de foto voegen ze vuur toe, zodat het heel groot lijkt? Dan denken mensen dat het erger is dan het eigenlijk is.’ ‘Een krant is dus anders dan social media?’, vraagt Olierook. ‘Als er in de krant een foto bewerkt wordt, moet daar dan wel een vermelding bij?’ De groene bordjes schieten omhoog.
Human biedt het lesprogramma Medialogica in de klas aan sinds mei 2017. Journalisten, fotografen en redacteuren gaan met leerlingen in gesprek en helpen hen zich bewust te worden van de werking van de publieke opinie, informatiestromen, informatieverwerking en hun eigen positie in het medialandschap, waardoor ze het nieuws beter kunnen ontleden. Tegelijkertijd stappen de mediamakers uit hun eigen bubbel door inspirerende gesprekken met de leerlingen aan te gaan.