Waartoe voeden we jongeren nu op en hoe kan dat beter? Ons onderwijs stoomt kinderen vooral klaar voor de neoliberale markt. Maar hoe word je dan vaardig, aardig en waardig? Humanistisch filosoof Joep Dohmen pleit voor moderne Bildung in de Socrateslezing op 14 november in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag.

Op scholen overheerst het efficiency-model. Zoveel mogelijk jongeren moeten in zo kort mogelijke tijd met zo hoog mogelijke cijfers uitstromen. Maar waartoe voeden we jongeren dan op?
Joep Dohmen signaleert een opvoedings- en onderwijscrisis. In zijn Socrateslezing houdt hij dan ook een hartstochtelijk pleidooi voor een tegencultuur. Dohmen: “Opvoeders en leerkrachten hebben een ideaal nodig van moderne Bildung: brede vorming waarbij jongeren leren hoe ze hun persoonlijk leven en hun maatschappelijke rol vorm kunnen geven.“   

Vaardig, aardig en waardig?
De overheid pleit in ‘Onderwijs 2032’  voor ‘vaardig, waardig en aardig’. In Bildung komen deze drie samen. Het is een proces waarin jongeren leren onafhankelijk te denken, empathisch te voelen en authentiek te zijn. “Scholen zijn de plek waar jongeren deze vaardigheden, waarden en deugden kunnen ontdekken en oefenen.” In de Socrateslezing werkt Dohmen zijn ideaal van moderne Bildung uit.

Tim Hofman (presentator, blogger, dichter en columnist), Dylan Vianen (oprichter De Bildung Academie) en Mounir Samuel (politicoloog en publicist) reageren op het verhaal van Dohmen. Ze maken Bildung concreet door over hun dagelijkse praktijk te vertellen, onder leiding  van Pieter en Sacha (dochter) Hilhorst.

Joep Dohmen
Joep Dohmen is emeritus hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek, lector Bildung aan het Centrum voor Humanistische Vorming en docent aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie. Hij is auteur van vele boeken over levenskunst. Binnenkort verschijnt zijn essay: Moderne Bildung: hoe jongeren hun leven vorm kunnen geven (Ambo 2016).
Hij houdt zijn Socrateslezing op maandag 14 november, 19.30 uur in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Informatie en aanmelden www.socrateslezing.nl

Socrateslezing
Sinds 1984 geven originele denkers in de Socrateslezing van het Humanistisch Verbond commentaar op maatschappelijke vraagstukken vanuit een humanistisch perspectief. Joep Dohmen werd voorgegaan door: Paul Cliteur, Ewald Engelen, Maajid Nawaz, Susan Neiman, Louise Fresco, Philipp Blom en Bas Heijne.