Op scholen overheerst het efficiency-model. Zoveel mogelijk jongeren moeten in zo kort mogelijke tijd met zo hoog mogelijke cijfers uitstromen. Maar waartoe voeden we jongeren dan op?
Joep Dohmen signaleert een opvoedings- en onderwijscrisis. In zijn Socrateslezing houdt hij dan ook een hartstochtelijk pleidooi voor een tegencultuur. Dohmen: “Opvoeders en leerkrachten hebben een ideaal nodig van moderne Bildung: brede vorming waarbij jongeren leren hoe ze hun persoonlijk leven en hun maatschappelijke rol vorm kunnen geven.“
Vaardig, aardig en waardig?
De overheid pleit in ‘Onderwijs 2032’ voor ‘vaardig, waardig en aardig’. In Bildung komen deze drie samen. Het is een proces waarin jongeren leren onafhankelijk te denken, empathisch te voelen en authentiek te zijn. “Scholen zijn de plek waar jongeren deze vaardigheden, waarden en deugden kunnen ontdekken en oefenen.” In de Socrateslezing werkt Dohmen zijn ideaal van moderne Bildung uit.
Tim Hofman (presentator, blogger, dichter en columnist), Dylan Vianen (oprichter De Bildung Academie) en Mounir Samuel (politicoloog en publicist) reageren op het verhaal van Dohmen. Ze maken Bildung concreet door over hun dagelijkse praktijk te vertellen, onder leiding van Pieter en Sacha (dochter) Hilhorst.