Volgende week rond ik het eerste vak af aan de universiteit dat ik volledig digitaal heb gegeven. Dan beoordeel ik de eerste studenten die ik nooit heb ontmoet. Is dat ingewikkeld? Ja en nee.
Het is me, denk ik, gelukt om met alle studenten (twintig) een beetje een band op te bouwen en ze enigszins te leren kennen. Maar daarvoor moest ik hard werken en een paar kunstgrepen toepassen. Ik deelde mijn reguliere werkgroepen op, zodat ik twee keer achter elkaar in kortere blokken tien studenten toesprak op het scherm. Het gebruik van camera werd verplicht (door mij, niet door de UvA) en ik hield de vaart erin om alle studenten bij het gesprek te betrekken.
Na een ochtend college ben ik buiten adem - je loopt tijdens de werkgroepen echt het vuur uit de sloffen, en kennelijk durf ik online geen pauze tussen twee zinnen te laten vallen. Iets anders wat opvalt: een veel groter percentage van de studenten levert tussentijdse opdrachten op tijd in. Dat heeft vermoedelijk niets te maken met het online lesgeven, en alles met het gebrek aan afleiding daarbuiten.