'Het is een combinatie van initiatief nemen, maar tegelijkertijd ook open staan voor de ander en naar elkaar luisteren. Het is hier tussen schakelen. Soms zet een acteur zijn/haar emotie in en daar moet je dan op reageren en bijvoorbeeld je fantasie volgen. Daarnaast moet je ook openstaan voor het verhaal. Dat is een dubbeltalent, dat je kan luisteren naar de ander, kan inspringen en reageren op die ander en vervolgens ook nog als een soort helicopterview bekijken waar zitten we qua verhaal en scène. Het is een wisselwerking. Dus je moet naar jezelf, de ander en naar de gehele situatie kijken.
'Soms spring ik, als acteur, bij in een scène, omdat ik zie dat de scène in potentie goed is, maar dat de acteurs de helicopterview even missen. Ik als buitenstaander, beste stuurlui staan aan wal, zie dan bijvoorbeeld dat de ene acteur er wel goed in zit, maar de ander niet, dan kan ik door de vloer op te stappen de ander een zetje geven. Ik spring dan even in de scène, sla bijvoorbeeld even ’n stuk over en zeg iets als bijvoorbeeld ‘je moeder is overleden’, waardoor de scène weer door kan gaan. Door dit zetje kunnen ze in de volgende groef springen.
'Het is een balans tussen concentratie, losheid, openheid, rust, bewustzijn wat je aan het doen bent en ook weer niet.'