Wat is het geheim van improviseren?
“Improviseren is om te beginnen fantasie en verbeeldingskracht. Daarnaast is de opdracht in dit geval erg belangrijk. Je moet de opdracht goed tot je door laten dringen en je tegenspeler de kans geven om tot een scène te komen. Een redelijk goed principe binnen improvisatie is dat je nooit nee zegt op een opmerking van een ander, omdat er bepaalde informatie in zit. Je moet bovendien zorgen dat je de scène niet afsluit. Je moet dus open blijven, niets ontkennen en eigenlijk altijd denken: ‘dat is iets nieuws, dat is iets moois, wat kan ik daarmee doen?’. Je moet al je fantasie gebruiken!
De Vloer Op is voor ons als acteurs een uitdaging. Het blijft erg opwindend en inspirerend om te zien wat iedereen ervan maakt, omdat we natuurlijk niets van te voren weten. Improviseren is echt à la minute vanaf het moment zelf dat je de opdracht te horen krijgt. Dus voor ons is het een beetje tricky, maar dat is ook het leuke eraan!”
Sommige opdrachten hebben meer informatie in zich en andere opdrachten zijn wat meer open. Wat vind je prettiger?
“Als de opdrachten open zijn vind ik dat prettig. Het is echter aan de andere kant ook een uitdaging, als je wat meer ingrediënten krijgt en je al iets meer een richting op wordt gestuurd door de opdracht, om dan ook een zo mooi mogelijke scène te maken. Een opdracht met meer informatie is wat ingewikkelder, omdat je op wat meer punten moet letten. Het wordt iets meer schaken en kijken welke zetten de ander doet. Uiteindelijk worden er dan in de loop van de scène wat meer mogelijkheden afgesloten.”
Je bent toch een 'rot' in het vak. Stuur je ook wat meer als je met jongere acteurs speelt of laat je ze aan hun lot over?
“Nee, dat is volstrekt gelijkwaardig. Je moet niet je ervaring in de strijd gooien om dan eigenlijk te doen wat verboden is bij improvisaties, dat is namelijk dingen af te sluiten en iemand een richting op te sturen. Nee, je moet het open houden en je bent gelijkwaardig te allen tijde.”