“Voor echt goed acteren heb je twee dingen nodig die elkaar lijken uit te sluiten. Namelijk dat je de dingen laat gebeuren, dat je het je laat overkomen. En tegelijkertijd, ik bedoel echt letterlijk in dezelfde secondes, stuur je. Echte goede acteurs kunnen dat en dat is wat je in De Vloer Op optimaal ziet. Als dat lukt geeft dat bijna een gelukzalig gevoel, maar misschien is dat in echte leven ook wel zo. Als je die twee dingen tegelijkertijd kan doen, gebeurt er veel met een mens.”
Wat vond je van De Vloer Op 2015?
“Ik vond dit jaar een goed seizoen met veel nieuwe gezichten. Voor veel mensen zal De Vloer Op bestaan uit favoriete acteurs, die het al jaren doen, maar het leuke aan dit programma vind ik ook dat je nieuwe gezichten, ‘nieuwe acteurs’, ziet doorbreken in dezelfde stijl als de ‘oudere’. Ik vond het erg leuk dat je dat zag gebeuren bij bijvoorbeeld Nils Verkooijen, Anna Raadsveld en Teun Luijkx.”
Wat was je favoriete scène van De Vloer Op 2015?
“Ik vind dat moeilijk om te zeggen, maar de scène “Laatste Eer” tussen Nasrdin (red. Dchar) en Nils (red. Verkooijen) vond ik erg goed. Het is op zich geen bijzondere of spectaculaire scène, maar ook niet hilarisch. Ik vond het mooi om te zien hoe de acteurs elke keer weer een nieuwe verhouding ten opzichte van elkaar innamen. Ze graven zich niet in in één argument. De scène blijft voortdurend in beweging. Wonderschoon.”
Waar ben je het meeste trots op?
“Ik ben het meeste trots op het feit dat de nieuwe acteurs gewoon moeiteloos het niveau halen van de mensen die het al langer doen. Je denkt niet van goh, die moet nog groeien binnen het programma. Ze springen meteen op de rijdende trein, alsof ze het al jaren doen. Dat is de vitaliteit van De Vloer Op."
Geef je debutanten handvatten voordat ze De Vloer Op gaan?
“Nee, ik geef de debutanten geen extra handvatten, maar afhankelijk van m’n gevoel praat ik met sommige iets langer. Dit is altijd indirect, ik geef niet meer informatie. Binnen de opdrachten maak ik wel keuzes van goh, dit zal ze goed afgaan, waarmee ik de loper iets meer voor ze uitrol. Maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit bij De Vloer Op. Ik vind het leuk om soms te provoceren met opdrachten die bijna onmogelijk lijken. Dit soort opdrachten zal ik niet snel geven aan de debutanten.”
Hoe ziet de toekomst van De Vloer Op eruit?
“Hetzelfde. De Vloer Op verandert nooit, dat is het spectaculaire. In wezen verandert het niet, maar toch is het elke keer anders. Je vertrouwt op de opdracht en het is verpletterend en elke keer nieuw wat de acteurs daarmee doen. Ik blijf altijd zoeken naar nieuwe acteurs. Het leuke aan jongere acteurs, die nog naar de toneelschool gaan of net zijn afgestuurd, vind ik dat ze vanuit hun eigen leeftijd improviseren en dat de improvisaties hier inhoudelijk ook over kunnen gaan.”