Oorlog in de Klas

De Publieke Tribune op NPO Radio 1

In het weekend voor de jaarlijkse herdenkingsdagen spreekt Coen Verbraak in De Publieke Tribune, live vanuit het Onderwijsmuseum in Dordrecht, met geschiedenisdocenten over hoe zij lesgeven over de Tweede Wereldoorlog en over hoe zij moeilijke en gevoelige thema's toch bespreekbaar maken in de klas.

50. Oorlog in de Klas (30 april 2022)

Op 5 mei is het 77 jaar geleden dat voor Nederland de Tweede Wereldoorlog ten einde kwam. En hoewel het na al die jaren nog altijd een onuitwisbare plek in ons nationaal bewustzijn heeft, is het voor jongeren van nu ook een periode die steeds verder van hen af komt te staan. Aan geschiedenisleraren de schone taak om de herinnering aan de oorlog in de klas in ieder geval levend te houden, maar hoe doe je dat?

In het weekend voor de jaarlijkse herdenkingsdagen spreekt Coen Verbraak in De Publieke Tribune, live vanuit het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht, met geschiedenisdocenten over hoe zij lesgeven over de Tweede Wereldoorlog en over hoe zij moeilijke en gevoelige thema's toch bespreekbaar maken in de klas.

Hoe herdenk je iets waar steeds minder mensen bij zijn geweest? Hoe ga je met leerlingen het gesprek aan over antisemitisme, fascisme en nationaalsocialisme? Hoe bespreek je überhaupt moeilijke thema’s in de les? En hoe zorgen geschiedenisleraren ervoor dat de Tweede Wereldoorlog ook door de jongste generaties niet vergeten wordt?

 

Verdiep je verder

Tussen 1933 en 1945 werd de Duitse jeugd op geraffineerde en grondige wijze door het nationaalsocialistisch regime verleid en beïnvloed. In woord en beeld werden jongeren doordrongen van Hitlers idealen van saamhorigheid, vaderlandsliefde en opofferingsgezindheid. De tentoonstelling ‘Nazipropaganda voor de jeugd, 1933 – 1945’ in het Onderwijsmuseum vertelt het verhaal van de manipulatie van de Duitse jeugd.

In de 2Doc Wieder Gut maken filmmakers Ruben Gischler en Tobias Müller een roadtrip door Duitsland om te kijken hoe de huidige bewoners omgaan met het verleden van de Jodenvervolging in hun woonplaatsen en in hoeverre zij bereid zijn dit op hun eigen geschiedenis, maar ook op het heden, te betrekken. Hoe 'Wieder Gut' zijn wij nu helemaal?

In een eerdere uitzending van De Publieke Tribune sprak Coen Verbraak met leraren maatschappijleer en burgerschap over het voeren van lastige gesprekken in de klas. Welke onderwerpen liggen gevoelig bij hun leerlingen? Hoe gaan zij moeilijke gesprekken aan? En voelen zij zich weleens onveilig in het klaslokaal?

Te gast in deze uitzending

  • Peter Barendregt

    Peter Barendregt (1955) is al ruim veertig jaar geschiedenisdocent op het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht en al ruim dertig jaar lang bezig om ieder jaar een nieuwe lichting vierderjaars leerlingen verantwoordelijk te maken voor de zorg van het Joods Monument in Dordrecht.

  • Lucelle Comvalius

    Lucelle Comvalius (1973) geeft al 24 jaar les. Eerst geschiedenis en maatschappijleer op het vmbo en mbo en sinds vorig jaar op het Teachers College in Zwolle. In schooljaar 2018-2019 werd ze verkozen tot ‘Leraar van het jaar’ op het voortgezet onderwijs.

  • Albert Oosthoek

    Albert Oosthoek (1964) is pas twee jaar geschiedenisdocent op het islamitische Avicenna College in Rotterdam en was voor die tijd jarenlang als historicus verbonden aan het Gemeentearchief Rotterdam, waar hij veel onderzoek deed naar de oorlogsverhalen van zijn stad.

  • Kai Pattipilohy

    Kai Pattipilohy (1982) is oprichter van Diversion, een organisatie die leraren helpt om moeilijke of gevoelige onderwerpen toch te behandelen in de klas.