Moeilijke gesprekken in de klas

De Publieke Tribune Radio

In deze aflevering van De Publieke Tribune spreekt Coen Verbraak met leraren maatschappijleer en burgerschap over het voeren van lastige gesprekken in de klas.

Beluister de podcast

20. Moeilijke gesprekken in de klas

26 oktober 2020

De schok reikte ver voorbij de Franse grens toen schoolleraar Samuel Paty halverwege deze maand werd onthoofd nadat hij spotprenten van Mohammed in de klas had laten zien. Zou het ook in Nederland kunnen gebeuren dat lesgeven je dood wordt?

Docenten vragen zich af wat zij wel en niet kunnen laten zien in de klas, en hoe zij om moeten gaan met gekwetste leerlingen. Kan dat reden zijn om sommige onderwerpen te vermijden, of hoort dat nu eenmaal bij de voorbereiding op het leven in een vrije samenleving? Staat de autonomie van de docent onder druk? 

In deze aflevering van De Publieke Tribune spreekt Coen Verbraak met leraren maatschappijleer en burgerschap over het voeren van lastige gesprekken in de klas. Welke onderwerpen liggen gevoelig bij hun leerlingen? Hoe gaan zij moeilijke gesprekken aan? En voelen zij zich weleens onveilig in het klaslokaal?

Lees meer

Waarom we van onze kinderen geen burgers durven te maken

Of het nu gaat om het bespreekbaar maken van maatschappelijke spanningen, of om het bijbrengen van kennis over democratie en rechtsstaat, burgerschapsonderwijs lijkt na de moord op de Franse leraar Samuel Paty belangrijker dan ooit. Ondertussen komen mbo's er met een belabberde 'inspanningsverplichting' vanaf, staat bij maatschappijleer één op de vier docenten onbevoegd voor de klas, en telt het vak op veel middelbare scholen niet eens mee voor de overgang. Waarom vinden we het democratisch vormen van onze jeugd in Nederland zo lastig?

Te gast in deze uitzending

    Samira Bouchibti

    geeft als gastdocent burgerschap door heel Nederland les. Zij is adviseur burgerschapsonderwijs en ontwikkelde een lesmethode voor het voeren van lastige gesprekken in de klas.

    Jasper Rijk

    werkte de afgelopen 10 jaar als docent geschiedenis en maatschappijleer op een havo/vwo-school in Apeldoorn. Momenteel is hij lerarenopleider maatschappijleer.

    Fatma Yalan-Yildiz

    heeft de afgelopen 5 jaar gewerkt als docent maatschappijleer op een vmbo-school in Roosendaal.

    Karim Amghar

    geeft omgangskunde op het mbo en hbo in Rotterdam en door de rest van het land, en traint docenten in de omgang met radicalisering en polarisatie.