'Ik stel voor om met een roedel allochtonen en autochtonen van Twitter dit eens te doen. Gaan we intersectionaliteit bespreken rondom een kampvuur en marshmallows kanen', twitterde Nadia Ezzeroili vorige week vanaf een glamping, een luxe camping.
'Dat is wel het effect van zo'n camping. Het is een bosrijke omgeving, het is heel stil. Ik vond alles heel mooi en knus. Het zou toch mooi zijn als dat in de echte wereld ook zo zou zijn.' Maar toen kwam het boerkaverbod. Ezzeroili: 'En toen moest ik weer los. Ik ergerde me aan de discussies.
'Ik denk dat we de boerka niet teveel moeten zien als een symbool van vrouwenonderdrukking, omdat dat ruis creëert. Het is niet zo zwart-wit. Mijn ervaring is dat je niet aan uiterlijk kunt afzien of iemand vrouwen onderdrukt of zichzelf onderdrukt.
Ik heb vrouwen met hoofddoek gekend die voor me opkwamen als ik het onderwerp aansneed. En ik heb modern uitziende, ogenschijnlijk progressieve moslima's gekend die me bij wijze van spreken wilden uitleveren aan IS. We moeten de discussie zuiver voeren.'
Of het nu op Twitter is of in haar verslaggeving voor de Volkskrant en of het nu over #MeToo gaat, dickpics, feminisme, discriminatie of de hoofddoek: Ezzeroili mengt zich onbevreesd, scherp en uitgesproken in de meest complexe debatten. Ruis in het publieke debat probeert ze daarbij tegen te gaan.
'Je ziet dat met het boerkaverbod. Het wordt zo beladen en hysterisch dat het niet meer gaat over vrouwenonderdrukking. Het gaat om de vraag in welk kamp je staat en of dat kamp goed of slecht is. Want er zijn dan nog maar twee kampen: voor of tegen de boerka.
'Ik denk dat alle kanten een punt kunnen hebben, maar dat die kampen een agenda hebben. Ik vind het veel belangrijker om je autonomie te bewaken, omdat je daarmee die zuivere discussie waarborgt.'