Uit ervaring weet ik dat men mijn stem pas echt interessant vindt, wanneer ik over het vluchtelingenvraagstuk, Afrika of over racisme schrijf. Dat illustreert de paradox van de zwarte of allochtone schrijver. Aan de ene kant ben ik een individu, die in relatie staat tot de wereld om zich heen, en die na wil denken over Immanuel Kant, digitalisering en andere vraagstukken.
Maar tegelijkertijd ben ik onderdeel van mijn lichaam en is de buitenwereld geobsedeerd met – in mijn geval – het zwarte lichaam, of met mijn verleden. Dat brengt een spanningsveld met zich mee, want wij zijn altijd meer dan ons lichaam, meer dan ons verleden. Het balanceren daartussen blijft een oneindige zoektocht.
Ik voelde me intellectueel vernederd als ik weer eens gebeld werd om deel te nemen aan discussies over vluchtelingen en racisme. Dat schreef ik eerder in de Volkskrant. Het veronderstelt een vorm van ongelijkheid. Mijn witte vrienden hoeven het niet over hun persoon te hebben. Een witte, jonge publicist wordt gewoon gezien als 'jonge denker'.
Maar ik ben de 'gekleurde schrijver', of de 'interessante zwarte jongen met een vluchtelingenachtergrond'. Ik had het gevoel dat ik me eerst moest verantwoorden, en aan de hand van de hokjes waar ik in zit deel mocht nemen aan het debat. Inmiddels zijn we twee jaar verder na dat artikel, ben ik wat wijzer en heb ik er minder problemen mee, omdat ik denk dat deelnemen aan deze discussies ook een vorm van verantwoordelijkheid is.
Mensen met een vluchtelingenachtergrond moeten – helaas – meedoen aan het debat, omdat zij bepaalde inzichten hebben die ons allemaal kunnen verrijken. Toch moeten we ervoor blijven waken dat we ze niet alleen maar aan de hand van die hokjes zien.
Het is belangrijk dat vluchtelingen zelf een stem krijgen in het debat. Maar er is een verschil tussen iemand een microfoon geven en vragen om zijn pijn te etaleren, en iemand een plek geven aan de tafel waar de beslissingen worden genomen.
Dat eerste is mentale tirannie, zoals Ben Okri in the Guardian schrijft: de verwachting dat zwarte schrijvers over racisme, slavernij en armoede schrijven. Maar zwarte schrijvers zijn niet verplicht om zich met dat soort issues bezig te houden. Zo beperk je hun denkvermogen en weerhoud je hen ervan literaire meesterwerken te schrijven.
Les gaat door na afbeelding