Dat wat eerst vreemd lijkt wordt na een tijdje heel gewoon. We hebben altijd een keuze, want niks heeft betekenis van zichzelf. En mijn gedrag en IQ zijn geen biologisch gegeven waar ik niets aan kan doen. Dat geldt voor pubers en voor volwassenen. Voor wit en voor zwart. Voor man en voor vrouw. Voor mensen en mensen. Dat is het antropologische kijken en denken waar Margaret Mead de basis voor heeft gelegd.
Antropologie maakt vertrouwd wat vreemd is en vreemd wat vertrouwd is. Telkens weer met nieuwe ogen kijken. Mooi vak hoor.
'Always remember that you are absolutely unique. Just like everybody else.'
Weet je wat ik denk dat ons menselijke drama is? Dat we allemaal weten dat we allemaal anders zijn, maar dat we daar allemaal bar slecht mee om kunnen gaan. Iedereen wil zichzelf zijn, uniek en authentiek, worden wie je bent. Maar wel een beetje normaal graag. Met de eeuwige vraag: wie bepaalt dat dan, wat normaal is? Ik? Jij? De Ander? Onze natuur? Moeten de slimmere, beschaafde mensen de barbaren tegen zichzelf en de rest van de wereld in bescherming nemen? Of kan iedereen hierin meepraten, omdat we allemaal mensen zijn, met ieder eigen inzichten, kwaliteiten en wijsheid. Niet meer of minder, maar wel anders.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik betrap mij ondanks al mijn goede voornemens regelmatig dat ik verschillende variaties op mijn eigen denken, creatief en prikkelend vind - maar dat wanneer de ander werkelijk anders is, het echt lastiger wordt. Zoals met de Amerikaanse Vietnam veteraan die ik vorige week sprak en die mij wilde overtuigen van zijn levensvisie: 'We better kill those muslims first, before they come into our house and start killing our wives and children en forbid us to eat pork. 'Wat betekent het om mens te zijn?
Moet ik mijn biologische driften erkennen en culturele antwoorden vinden om hier goed mee om te gaan? Kunnen we met onze nurture onze nature beïnvloeden? Of zijn mannen nu eenmaal betere leiders dan vrouwen? Ik denk dat we samen mensen kunnen zijn door te beseffen dat we altijd een keuze hebben. Over wat we zien en hoe we zien. Wat we denken en hoe we denken. Wat we doen en hoe we doen. Mead zei hierover: 'Het streven is naar culturen die meer blijdschap voortbrengen voor alle betrokkenen, minder agressie en meer emotionele stabiliteit, met ruimte voor ieders eigenheid, rechtvaardigheid, individuele vrijheid en gezamenlijk plezier'.
Gelukkig leven we niet meer in 1901, met mensentuinen en korsetten. Hoewel...