De Waarheid is de afgelopen tijd volop onderwerp van discussie en strijd. Zo maken veel moeders zich zorgen over de veiligheid en doeltreffendheid van vaccinaties, terwijl anderen blijven hameren op het overweldigende wetenschappelijke bewijs dat er niets aan de hand is. Zo wordt er ook heftig getwijfeld over wie of wat de World Trade Center torens naar beneden heeft gehaald, terwijl anderen het weer onvoorstelbaar vinden dat het gangbare verhaal over de aanslagen van 9/11 zo betwist kan worden. En wat te zeggen over de opwarming van ons klimaat, die voor allen een grote zorg lijkt, maar voor sommigen toch echt niet door ons veroorzaakt wordt.
Met de komst van Donald Trump als president van de Verenigde Staten is de discussie over de Waarheid alleen nog maar prominenter geworden. Want waar gaat het allemaal heen als de machtigste persoon van de wereld te pas en te onpas allerlei kritische geluiden en zelfs hele instituten zoals de gerespecteerde media als nep bestempelt? Van verschillende kanten wordt geroepen dat wij nu in het post-waarheidtijdperk zijn beland, een wereld waarin objectieve feiten een steeds kleinere rol zouden spelen en emotionele of persoonlijke overtuigingen in toenemende mate als feitelijke waarheden gepresenteerd worden.
Nu zijn deze discussies over de waarheid voor mij weinig nieuws. Ik kan mij nog goed herinneren hoe mijn ouders vroeger ruzie maakten, en mijn moeder altijd verbolgen reageerde wanneer mijn vader weer eens zei dat dit toch 'echt gewoon de waarheid is'. 'Ja, jouw waarheid zul je bedoelen', was haar antwoord steevast. De kiem was toen gelegd van mijn fascinatie voor de waarheid. Want wat is dat eigenlijk? Is er zoiets als een absolute, universele waarheid en wat heeft die te maken met een externe realiteit, de wereld die wij om ons heen zien? Of is de waarheid vooral een subjectieve afspraak tussen mensen? En wie bepaalt eigenlijk wat dat is?
In mijn studietijd ben ik gefascineerd geraakt door allerlei postmoderne filosofen, die benadrukten hoe er niet zoiets kan bestaan als een universele waarheid, maar dat deze altijd afhankelijk is van plaats en tijd, en vooral ook van macht, van wie in staat is om een bepaald idee als waarheid geaccepteerd te krijgen. Wetenschappelijke kennis, die wij als waarheid zijn gaan zien, is daarom ook helemaal niet zo objectief en universeel als gedacht wordt. Er bestaan volgens postmodernisten dan ook allerlei verschillende waarheden naast elkaar, die inherent niet beter of slechter zijn dan andere waarheidsclaims.