"Ja. Soms is het belangrijk om te markeren dat je iets 'niet' vindt. Dat betekent niet dat je automatisch tegen geloven bent. Ik ben zelf a-theïstisch maar niet anti-theïstisch. Wereldwijd zijn er inmiddels 1,2 miljard non-affiliated, daaronder vallen atheïsten, humanisten, voormalig gelovigen. Het aantal groeit niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen, ook in de zogenaamde 'islamitische landen'.
Anders dan veel mensen denken, is ontkerkelijking dus niet een typisch westers fenomeen. Maar het uitspreken dat je niet gelooft, is in veel niet-westerse landen wel een groot probleem. In twaalf landen moet je het met de doodstraf bekopen als je afvallige bent. Als humanisten moeten we tegen deze grove schending van mensenrechten opkomen, allereerst door zelf niet weg te duiken met te omschrijven wie je bent.
Ik vind de term ex-gelovige, ex-moslim of afvallige geen prettige term. Het vooronderstelt dat er een leegte zou zijn, of dat je iets niet meer bent. Ik wil niet-geloven graag positief invullen: ik ben humanistisch. Veel mensen willen nu geen label, ook niet 'humanist'. Maar misschien moeten we ons wat afzetten tegen deze tijdgeest, en ons wel iets laten noemen, zonder dat het hermetisch wordt. Sowieso is er niets tegen je verbinden aan iets.
Ik spreek veel millennials die een beetje depri met hun engagement rondlopen. 'Ben je ergens lid van?' vraag ik dan. 'Nee, want ik wil niet bij een groep.' Zet je daaroverheen, zeg ik dan, want zo individualistisch hoeft het allemaal niet. Je komt in je eentje namelijk niet verder. Sterker nog, we hebben de morele plicht ons te verenigen. Kijk maar naar vrijwel elke vrijheid die we in dit land hebben.
Zonder de bundeling van onze krachten zou die er niet zijn gekomen: vrouwenrechten, homorechten, tegengaan van racisme. Natuurlijk kunnen bij een vereniging of een groep ook allerlei interne discussies zijn. Maar het is juist de kunst van samenleven om daarbinnen trouw aan jezelf te zijn, en tegelijk samen tot iets gemeenschappelijks te komen."