Het coronavirus. Natuurlijk. Je gaat ermee slapen, je staat ermee op. Social distancing. Thuiszitten. Maar nieuwsjunkies hebben het razend druk. Je volgt het nieuws: persconferenties, nieuwe cijfers, statistische modellen met termen als 'exponentiële groei', epidemiologen met scenario's, politici met 'plannen'.
De maatregelen, vooral dat social distancing, scheppen ironisch genoeg een perfecte petrischaal waarin het onvoorstelbare woekert. Buiten de deur is de onzekerheid groot, maar voor wie thuis zit wordt die alleen maar groter. Boeken lezen en films of tv-series kijken waarin het niet gaat over 'het virus en het einde van de wereld' lijkt opeens zinloos. Het leven is immers radicaal anders: waarom zou je verhalen tot je nemen die niet over de verandering gaan?
Op social media komen met de regelmaat van de klok voorbij: in literatuur De pest van Albert Camus, de Decamerone van Giovanni Boccaccio; in films Contagion van Steven Soderbergh en Outbreak van Wolfgang Peterson; en in tv-series Chernobyl en The hot zone.