Praten we eindelijk een keer over het slavernijverleden, is dat gesprek doorspekt van drogredenen en dooddoeners. In Brainwash Talks scheidt historicus Karwan Fatah-Black feit van fictie.
Institutioneel racisme, etnisch profileren, het wegwuiven hiervan en de grote onwetendheid hierover zijn een ding in Nederland. Aangewakkerd door de protesten onder de vlag van Black Lives Matter na de dood van George Floyd doen ook wij aan (zelf)onderzoek naar systemisch racisme.
"We beginnen in Nederland langzaam maar zeker een gesprek te voeren over het slavernijverleden. Er gaan ook argumenten rond om te proberen dat gesprek weer af te kappen, allemaal dooddoeners om het er maar niet over te hoeven hebben. Om er maar niet meer over te praten dat het slavernijverleden iets met de Nederlandse geschiedenis te maken heeft en misschien zelfs ook met Nederland nu. Die dooddoeners bagatelliseren en banaliseren het slavernijverleden, alsof het niets bijzonders was. En ze zijn er vaak op gericht om een breuk te creëren tussen de geschiedenis van slavernij en de rest van de Nederlandse geschiedenis.
Dat is heel raar. Want stel, we beginnen de geschiedenis van Nederland bij de opstand van Willem van Oranje tot nu, dan is de betrokkenheid bij de trans-Atlantische slavernij veel langer dan de periode dat we daar niet bij betrokken zijn geweest. Dus wil ik het hebben over die dooddoeners die ik zo vaak hoor, zoals: 'Maar alle samenlevingen in het verleden hadden toch slavernij?' En: 'Ja, in de 18e en 19e eeuw hadden arbeiders het ook niet makkelijk.'
Om eerst maar te beginnen met het idee dat alle samenlevingen slavernij kenden: dat is een beetje te makkelijk. Slavernij-onderzoekers maken onderscheid tussen samenlevingen zijn die gebaseerd zijn op slavernij en samenlevingen waar slavernij als fenomeen voorkomt. Dat laatste komt vaker voor, van dat eerste type, waarbij de economie draait op slavenarbeid en de welvaart van de elite afkomstig is van slavernij, zijn er niet zo heel veel. Een duidelijk historisch voorbeeld is het oude Rome. Delen van het Romeinse Rijk kenden zeer grootschalige slavernij: 20, 30, 40 procent van de bevolking in slavernij, misschien nog wel meer.