"En toen kwam Jean-Jacques Rousseau in de 18e eeuw. In 1762 schreef hij het boek Emile ou De l'education, oftewel: Emile of Over de opvoeding. En hij zegt: Weg met die cultuur. Weg met al die regeltjes. Daar moeten kinderen zich niet aan houden. Ze hoeven niet 'dankjewel' te zeggen voor een plakje worst bij de slager. Dan zijn ze zich nep aan het gedragen. Onecht. Het gaat erom dat kinderen zichzelf worden. Daar moet de opvoeding op gericht zijn. En daarom moet je als ouder eigenlijk je baan opzeggen en maar één kind krijgen, want anders heb je niet genoeg tijd om over die kinderen te verdelen. En je moet om dat kind heen lopen. Want Rousseau zegt: Een kind is heel leergierig. Het wil graag nieuwe dingen leren. Maar het moet wel op het juiste moment die dingen leren. Als het iets leert waar het op dat moment nog niet aan toe is, heeft het geen zin. Dus opletten en kijken wat je kind wilt. En op die manier wordt het kind zichzelf."
"Nou Frank", zegt Jensen, "ik weet één ding over Rousseau, en dat is dat hij zelf vijf kinderen had, en hij heeft ze allemaal te vondeling gelegd."
"Ja, dat is inderdaad waar", zegt Meester, "maar dat doet niks af aan het boek. Hij was geen goede opvoeder, maar dat boek is enorm invloedrijk geweest. Ik durf te zeggen dat wij allebei door dat boek zijn beïnvloed. En in zijn tijd was het al heel erg populair, maar ook controversieel. Iemand als Immanuel Kant, de grote Duitse filosoof uit die tijd, maakte elke dag een wandeling op hetzelfde moment. Eén keer heeft hij dat niet gedaan, zo gaat het verhaal, en dat was toen hij Emileaan het lezen was, van Rousseau. Kun je nagaan."
"Er is veel kritiek gekomen op Rousseau", zegt Jensen. "Het is echt een heel dik boek. Een van de kritiekpunten was dat het overgrote deel van het boek over Emile gaat, de jongen die avontuurlijk mag ronddwarrelen. En het laatste ieniemienie stukje gaat over Sophie. En Sophie moet
een godvruchtig meisje worden.
Een van de denkers die daar stevige kritiek op had", vervolgt Jensen, "was Simone de Beauvoir. Je kent haar van hét feministische handboek, De tweede sekse, uit 1949. Wat veel mensen niet weten is dat ze ook iets
over opvoeden heeft gezegd. Net als Rousseau zegt ze: Van die cultuur hebben we last. Dat is omdat die cultuur niet de juiste boodschap geeft. Wat zouden jonge meisjes en jongens moeten leren en weten? Dat is dat je als ouders een rolmodel bent voor je kinderen. En ze moedigde moeders aan om aan het werk te gaan. Laat maar zien dat het samen kan gaan. Werken en moederschap. Dus niks je baan opgeven, zoals Rousseau zei."
"Ja, het is belangrijk om dat boek te lezen", zegt Meester. "Want ik zie mezelf als feminist en ik probeer genderneutraal door het leven te gaan. Dat is helemaal niet makkelijk, en ik betrap me vaak op allerlei vooroordelen. Laatst fietste ik door de stad en ik zag voor mij een moeder fietsen met haar dochter. Die dochter was enorm aan het heen en weer fietsen. Ik dacht: Moeder, pas toch op je dochter. We zijn hier in Amsterdam. Dan haal ik ze in en ik kijk naar rechts. En ik zie dat het geen moeder is, maar een man met lang haar, waarschijnlijk de vader. En ik
dacht: Oooo, het is de vader. Dus ik vind het leuk als een vader ravot met z'n dochter, maar als een moeder dat doet, vind ik dat niks en moet ze opletten."
"Nog een hoop te leren, Frank", reageert Jensen. "Terug naar onze dilemma's. Ik verwen mijn kind te veel. En jij hebt een gezagsprobleem. Ik twijfel, jij twijfelt. Wat kunnen wij doen? Kunnen wij het oplossen?"
"Nee", zegt Meester. "Want dan maken we dezelfde fout als wat in al die boeken staat. Namelijk dat je één kant kiest. Er is niet één tip. Dit probleem valt niet op te lossen. Het is een eeuwig geschipper, zou ik zeggen. Opvoeden is een soort balans vinden."
"Maar kun je niet zeggen dat we op de as van 'luisteren' en 'streng' te veel bij 'luisteren' zitten, en strenger moeten zijn?"
"Ja maar zelfs om dat te bereiken, moet je op z'n minst twijfelen, schipperen, en die andere kant overwegen. En dan kan je misschien die balans vinden."
"Dus met onze filosofische billen boven op die twijfel zitten", zegt Jensen.
"Ja. Die twijfel uitvergroten. Waar het om gaat: We moeten dat twijfelen omarmen", zegt Meester.
"Durf te schipperen", concludeert Jensen.