Wie Dorset bezoekt, vooral rond Dorchester, bevindt zich in ‘Hardy Country’, zoals de National Trust het gebied noemt waar toeristen onverminderd naar toe stromen om zich te wentelen in de wereld van romans zoals ‘Jude the Obscure’ (1895), ‘Tess of the d’Ubervilles’ (1891) en ‘The Mayor of Casterbridge’ (1886).
Maar wat zoeken al die toeristen dan? De omgeving is prachtig, maar het leven van Hardy’s personages is wreed. Mr. Henchard, in ‘The Mayor’, die zijn vrouw en kind in een dronken bui vergokt. Of de soldaat ‘Troy’, in ‘Madding Crowd’, wiens beoogde echtgenote door een ongelukkige samenloop van omstandigheden te laat bij de kerk opdaagt voor het huwelijk, waardoor hij haar ‘vergeet’ en niet lang daarna met Bathsheba Everdene trouwt.
Grens verdwijnt
In een inleiding in de Wessex-editie van mijn exemplaar van ‘Madding Crowd’ schrijft literatuurwetenschapper John Bayley de populariteit van Hardy toe aan de wijze waarop de grens tussen kunst en het echte leven in zijn werk verdwijnt.
‘Dwaasheid in Hardy’s romans is niet minder droefgeestig dan ironie, maar ze heeft een lichtheid in zich die meer met wetmatigheden in het leven zelf te maken heeft dan met een literaire methode,’ aldus Daley.
Dwaas
Wie meer dwaas is dan de meeste andere figuren in dit verhaal, is Bathsheba Everdene, gespeeld door Carey Mulligan in Thomas Vinterbergs nieuwe verfilming van Hardy’s roman.