Aanstaande woensdag keert Audiard terug in de filmrubriek van het radioprogramma met wéér een ijzersterke film: ‘Dheepan’.
Hierin probeert een Tamiltijger na de burgeroorlog in Sri Lanka aan zijn gewelddadige leven te ontsnappen door zich in Frankrijk te vestigen. Daar wordt hij geconfronteerd met de vraag: is er verlossing mogelijk voor iemand als hij die dingen heeft gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen?
De film, die eerder dit jaar de Gouden Palm won op het festival van Cannes, begint aan het einde van de oorlog wanneer Dheepan (Antonythasan Jesuthasan) met ‘vrouw en kind’ naar Parijs vertrekt.
Maar zijn gezin is zijn gezin niet. Zijn ‘dochter’, Illayaal (Claudine Vinasithamby), is haar echte ouders kwijt. Zijn ‘vrouw’, Yalini (Kalieaswari), is een vreemde die zich over haar ontfermt.
Voor Dheepan is het noodzakelijk met een gezin naar Europa te gaan. Zodoende heeft hij een betere kans als vluchteling te worden opgenomen.
In Frankrijk vinden Dheepan, Ilayaal en Yalini onderdak in een sociaal-woningbouwcomplex waar hij als conciërge aan de slag gaat. Maar dan blijkt dat gangs en drugsdealers het voor het zeggen hebben in het vervallen complex. Dheepan, die zijn best doet een opvallend leven te leiden, wordt gedwongen in actie te komen wanneer zijn ‘vrouw’ als huishoudster bij een kennis van een van de gangsters gaat werken.
Audiards film is net als zijn eerdere werk een studie in de kunst van de kernachtige vertelling. De spanningsopbouw en karakterontwikkeling bevatten geen minuut teveel; thema’s wordt systematisch ontwikkeld zodat de verhaalclimax- en afloop volmaakt getimed zijn.
Audiard laat zien hoe Dheepan worstelt met het verleden, niet alleen met de oorlog, maar ook met wat voor mens hij was, is en zou moeten zijn, hier in zijn nieuwe woonplaats in de ontwikkelde wereld.
Meer over ‘Dheepan’ in de eerste aflevering van een nieuw seizoen filmrubrieken, aanstaande woensdag in het radioprogramma OBA Live, onder leiding van Theodor Holman.