In 1517 spijkerde Luther zijn stellingen op de kerkdeur van Wittenberg, en omdat dit over enige tijd precies honderd jaar geleden zal zijn, zijn de Duitsers nu al nerveus. En dus komen zij met bijzondere initiatieven. Trouw vertelt het zo:
“Een middeleeuwse theoloog als kinderhit, het lijkt een onwaarschijnlijke combinatie. Toch zorgt een Playmobilversie van Maarten Luther voor een ware hype, vijfhonderd jaar nadat hij zijn stellingen op de Wittenbergse kerkdeur spijkerde. In drie dagen tijd vlogen alle 34.000 Lutherpoppetjes, inclusief Bijbel, ganzenveer en zwierige muts, de speelgoedwinkels uit. Daarmee is de kerkhervormer het snelstverkopende Playmobilfiguurtje ooit.”
Het poppetje is ook nog goed voor de Duitse toeristenindustrie, aldus het Duitse Panorama:
“Zusammen mit der evangelischen Kirche wollen die Tourismuswerber die 7,5 Zentimeter große Spielfigur als 'Reformationsbotschafter' bis zum Luther-Jahr 2017 einsetzen - und damit 'religiös-spirituelle Kulturreisende' nach Deutschland locken, wie DZT-Vertreterin Petra Hedorfer erläuterte.”