In het verhaal wordt de aarde bedreigd door een superrobot gebrand op uitwissing van de menselijke soort. Deze ‘Ultron’ moet worden tegengehouden door het groepje helden dat bekend staat als de Avengers.
Dit zijn bij uitstek mensen die ‘samen anders zijn’. Iron Man, Thor, Hulk, Captain America en de andere leden van de Avengers zijn vreemd; ze hebben individueel bepaalde, bovenmenselijke krachten. En toch kunnen ze, in ieder geval in deze verhalen, weinig uitrichten als ze niet als een groep samenwerken.
Sterker, het feit dat een van hen zichzelf beter acht dan de anderen veroorzaakt de crisis. Grootindustrieel en technowetenschapper Tony Stark (Iron Man) vat uit zichzelf het plan op de aarde eens en voor altijd te beschermen door een schild om de planeet heen te plaatsen.
Dat pakt verkeerd uit, want uit het computerprogramma dat het schild moet maken en besturen wordt Ultron ‘geboren’.
‘Avengers, assemble!’
Uiteindelijk leert Tony Stark een dure les: gemeenschappelijke belangen wegen zwaarder dan die van het individu. Slechts door weer deel te worden van de Avengers kan Tony verlossing vinden. De slagzin gecreëerd door de legendarische schepper van comics Stan Lee en Jack Kirby zegt alles: ‘Avengers, assemble!’
Deelname aan de revolutionaire groep neemt in deze verhalen evenwel niets weg van de individuele beleving. Dát is tevens het geheim van het superheldenverhaal: jonge mensen, buitenbeentjes in de samenleving, ontdekken of ontwikkelen onvermoede krachten bij zichzelf waardoor ze uit hun isolement komen om volwaardig ‘mens’ te kunnen zijn.
Interessant is dat juist een variatie op de superheld het gezicht van de Occupy-beweging is geworden: V, hoofdpersoon in Alan Moore’s graphic novel ‘V for Vendetta’, geïnspireerd op Guy Fawkes die begin zeventiende eeuw probeerde het paleis van Westminster op te blazen.
In Moore’s verhaal is V trouwens een eenling, maar opgenomen in de cultuur van Occupy krijgt hij miljoenen gezichten.
Zo transformeert ‘individu’ zich tot ‘gemeenschap’. Samen anders zijn — dat lijkt een strijdkreet van de huidige tijd, en ja, dat zien we wel degelijk terug in hedendaagse cultuuruitingen.