Bovenstaande is afgeleid van een vraag die GWR-lezer Bas Jongerius instuurde naar aanleiding van het incident rond Tarik Z., de jongen die strak in pak de studio’s van de NOS binnenviel en gewapend met een nep pistool zendtijd opeiste.
Bas Jongerius: ‘Bizarre avond gisteren. Ik kan me niet onttrekken aan het idee dat deze jongen geïnspireerd was door Pulp Fiction. Wie zag het ook? Precies die kleding, precies die houding! Kun je dit duiden?’
Ook ik kan Tarik Z. niet uit mijn hoofd zetten. Die knaldemper. Waarom had Tarik Z. een knaldemper aan zijn speelgoedwapen geschroefd?
In het verlengde hiervan: waarom had hij zichzelf een kostuum aangemeten dat, zoals Bas Jongerius er terecht op wijst, onwillekeurig bij ons associaties met fictie en film zou oproepen? En die bril. Eveneens een zorgvuldig gekozen rekwisiet?
Details. En zoals de criticus James Woods stelt, in het vlak van detail zit de werkelijke kwaliteit van een literair werk. Zo bezien problematiseert het detail van de knaldemper de casus Tarik Z. Wat als hij niet ‘gestoord’ is, wat als hij simpelweg een spel aan het spelen was?
Tegenwoordig zijn wij steeds meer van het echte, van het reële dat ons leven sinds 11 september en eens temeer door ‘Charlie Hebdo’ overheerst. Waar wij angst zagen, zag Tarik spel.
In The Game van David Fincher is de situatie omgedraaid. Michael Douglas, in de rol van de meedogenloze beleggingsbankier Nicholas van Orton, krijgt een bijzonder verjaardagscadeau van zijn broer Conrad (Sean Penn): een spel van Consumer Recreation Services.