Jaloerse robot
David Kressen, een jonge, geniale wetenschapper, schept ’s werelds eerste kunstmatige-intelligentiewezen, de aantrekkelijke Adam. Wanneer wetenschapsjournaliste Joy het hermetisch van de wereld afgesloten laboratorium van David bezoekt, stuit ze op niet één, maar twee mannen die zich als computers gedragen.
Zowel David als Adam tonen geen emoties in hun gesprekken met Joy. Maar wanneer ze later alleen zijn, vraagt de een aan de ander: ‘Vind je haar aantrekkelijk?’
De jonge vrouw, die inmiddels weet dat Adam een robot is, wordt verliefd op David. En hij op haar. Maar dan krijgt Adam last van jaloezie — een doorbraak, een bewijs van ‘ontluikend gedrag’, in de woorden van wetenschapper David. Hij vervolgt: ‘Een robot die ertoe in staat is zijn primaire doelen te herformuleren is bezig mens te worden.’
Afbraak van het denken
Adam is geen machine meer, een hulp in het laboratorium, een schaakmaatje voor David, maar een denkend en voelen wezen dat gevoelens van begeerte ervaart. Denken wordt gevoel, en dát maakt hem meer en meer menselijk.
Dan volgt er een schokkende onthulling — die denkende en voelende kijker naar de film mijlenver kan zien aankomen, maar dat terzijde — die Uncanny een bevreemdende kwaliteit geeft. Net zoals in 2001 is hier sprake van een afbraak van denken naarmate het gevoel toeneemt. De HAL 9000 verkeert in doodsangst. Hij (het?) pleit bij astronaut Dave om genade, die hem dat niet gunt, omdat Dave geen emotie kent. Zoiets gebeurt ook in Uncanny: de robot intervenieert ‘in zijn eigen programmatuur’ en ervaart zo begeerte voor Joy.
Mens en machine — ze zijn inwisselbaar in deze films. Beide zijn ze denkende wezens die van elkaar kunnen leren, mits de machine kan voelen en de mens kan denken.
Lees volgende week Deel II in de serie ‘De robots en wij’. Voor vragen en reacties kunt u zich wenden tot Facebook en Twitter of mailen naar gawie.keyser@human.nl.
Uncanny is te zien op Imagine op 10 april om 13.00 en op 15 april om 19.00.
Kik hier voor meer informatie over Human op Imagine.