In de tweede aflevering van de VPRO/Human-televisieserie De Volmaakte Mens (uitzending 20 mei) zet de Britse filosoof John Gray vraagtekens bij het idee dat de mens in zijn streven naar volmaaktheid de dood steeds verder uitdaagt.
De beste wijn
Wie lang genoeg heeft geleefd om te doen wat hij of zij had willen doen, vindt in de dood misschien wel een soort voltooiing van het leven. Gray citeert de stoïcijnse filosoof Seneca die aan een leerling vraagt: als je de beste wijnen hebt geproefd, wat bindt je dan nog aan de wereld?
Maar wie op zoek is naar de beste wijn, komt onwillekeurig teleurstellingen tegen. Sterker, de vraag rijst of al die teleurstellingen bij elkaar — de speurtocht naar de beste wijn — niet veel interessanter zijn dan het daadwerkelijke ‘eindpunt’.
Tijd
Het is een beroemde scène in een van de beroemdste films aller tijden, ‘Tokyo Story’ (1953) van de Japanse grootmeester Yasujiro Ozu. Een jonge vrouw, Noriko, die haar man in de oorlog heeft verloren en die sindsdien niet verder kan met haar leven, in gesprek met haar schoonzus:
Schoonzus: ‘Maar is het leven niet een teleurstelling?’
Noriko: ‘Ja, dat is het.’
In het verhaal bezoekt een echtpaar op leeftijd, Shukichi en Tomi, hun volwassen kinderen in Tokyo. Maar de kinderen hebben geen tijd voor hun ouders. Noriko wel. In de relatie tussen Noriko en haar schoonouders kristalliseert zich het hoofdthema van ‘Tokyo Story’ uit: de werking van tijd in een menselijk leven.