De vraag en de reacties erop in deze sociale-mediadiscussie zijn actueel nu de Human/VPRO-televisieserie ‘De Volmaakte Mens’ vanaf 13 mei wordt uitgezonden. Hierin speurt schrijver en columnist Bas Heijne, tevens op 11 mei hoofdgast in een uitzending van OBA Live Filosofie, naar de toekomst van de menselijke soort.
Wat als?
In toekomstverhalen gaan schrijvers en cineasten graag aan de slag met allerlei scenario’s rond het uitgangspunt: wat als? Bijvoorbeeld: wat als aangeboren afwijkingen door genetische manipulatie tot het verleden zouden behoren? Wat wordt de mens dan?
Maar misschien werkt een ándere blik meer verhelderend, die van de Japanse meester Yasujiro Ozu (1903 — 1963) die zich in meer dan vijftig films systematisch had bezig gehouden met de vraag ‘wat is de mens?
Doorgaans worstelen zijn personages ermee hoe ze moeten leven in snel veranderende tijden. Neem Hirayama in Ozu’s laatste film ‘An Autumn Afternoon’ (1962). Kantoorklerk. Golfspeler. Luncht graag en lang en met veel sake met zijn vrienden Kawai en Horie.
Zure vrijster
Hirayama, van middelbare leeftijd, zit wel met een probleem: zijn dochter Michiko vindt maar geen man. Slechte zaak. Wat nu als zij gewoon bij hem blijft wonen, als ze een zure vrijster wordt zoals de dochter van Sakuma, hun oude leraar? Nachtmerrie. Dus is het zaak haar aan een man te helpen.
Maar hier zijn dilemma: kiezen tussen eenzaamheid (dochter getrouwd, het huis uit) en een bittere dochter (dochter ongetrouwd, jaren lang bij hem inwonend).