In Yorgos Lanthimos’ controversiële nieuwe film ‘The Lobster’, die ik in deze uitzending van het radioprogramma OBA Live bespreek, is toeval in de liefde geen optie.
In het verhaal worden de personages niet alleen ertoe verplicht een partner te hebben, ook is het een gegeven dat geliefden iets fysieks met elkaar in gemeen moeten hebben.
19de-eeuws
Volgens GWR-lezer Jan Teurlings (in een discussie op Facebook) ligt het ‘schokkende’ aan de film aan de wijze waarop de moderne datingcultuur op een ‘19de-eeuwse manier’ wordt voorgesteld, in de vorm van bijvoorbeeld huisregels, discipline en gereguleerde ontmoetingsplaatsen.
Wat blijft er dan nog over van toeval als het om de romantische liefde gaat?
Midzomernachtsdroom
Shakespeares ‘A Midsummer Night’s Dream’ laat zien hoe chaos — en niet rationaliteit, laat staan algoritmen — het hoofdkenmerk van de liefde is. Dat blijkt ook heel mooi in Michael Hoffmans verfilming van het stuk uit 1999.