Bransen is voor het afschaffen van eindexamens, omdat ze in hun huidige vorm niet voldoen. "Dat heeft ook nooit voldaan. Op een toets van tien vragen kan ik vier vragen fout hebben. Iemand anders kan ook zes vragen goed hebben, maar heeft misschien vier compleet andere vragen fout. Het diploma suggereert dat wij dezelfde kennis hebben en vergelijkbaar zijn, maar dat is niet zo. We kijken nu alleen naar de score, maar we moeten het vaststellen met een echte prestatie."
"Er wordt nu gezegd dat iemand op basis van een aantal vieren gezakt is, terwijl hij ook een aantal negens voor zijn examens heeft behaald. Je krijgt een diploma voor de gehele opleiding, maar niet voor je vakken." Net als Martens is Bransen groot fan van maatwerkdiploma's. "Je moet studenten toestaan om een portfolio op te bouwen: op welk niveau beheersen ze een bepaalde competentie?"
Volgens Bransen zou het moeten gaan zoals bij een talentenjacht. "Een jury komt samen tot een beoordeling en bepaalt of iemand wel of niet door mag. Waarom hanteren we die methode niet ook op scholen?"
Ook is hij geen voorstander van diploma's. Volgens Bransen is het diploma niet meer dan een overgangsrapport. "Als je een half jaar een studie volgt, doet het er niet meer toe of je 'm hebt gehaald. Het belangrijkste is dat je weet of je binnen die opleiding past. Ook suggereren ze dat het leren klaar is, maar in feite ben je nooit klaar met leren."