Jarenlang fietste Freerk Ykema naar de Gemeentelijke Scholengemeenschap in Schagen. Eind jaren negentig ontwikkelde hij daar Rots en Water, een psychofysiek training voor jongeren gericht op weerbaarheid, sociale vaardigheden, conflictoplossing en anti-pesten. Dat leek documentairemaakster Eveline van Dijck wel een geschikt onderwerp voor een film. Ze was zelf ooit pedagoog en vond de visie van Ykema op kinderen erg interessant. Uit ervaring wist ze dat veel onderwijsmethoden alleen gericht zijn op kennisverwerking en dat het hart op een bepaald moment niet meer aangesproken wordt. Rots en Water bood volgens haar een goed alternatief.
In de documentaire uit 2014 wordt een kijkje genomen in de klassen van het Rots en Water Instituut, waarvan Ykema oprichter en directeur is. De trainingen worden gegeven binnen zowel het reguliere als het speciale onderwijs, in binnen- en buitenland. De leerlingen leren onder andere voor zichzelf opkomen, bijvoorbeeld door letterlijk stevig (als een rots) te staan en duidelijk grenzen aan te leren geven en deze zo nodig te verdedigen. ‘Water’ staat voor het zoeken van verbinding, het respecteren van elkaars eigenheid en grenzen en samen tot oplossingen komen. ‘Het is de kunst om in elke situatie de beste keuze te maken tussen een Rotsactie en een Wateractie en dat gaat beter als je ‘gecentreerd’ en ‘gegrond’ bent’, vertelt Freerk.